Az első rész után most érkezik a történelmi visszatekintés folytatása...
(A fejezetek és a jegyzetek számozása is folytatólagos, elnézést, ha ez zavaró lesz, számomra így logikusabb.)
(A fejezetek és a jegyzetek számozása is folytatólagos, elnézést, ha ez zavaró lesz, számomra így logikusabb.)
2.2. … És akkor
jöttek a törökök
A XIV. század elején a kis-ázsiai török törzseket Oszmán vezér egyesítette, és egy új török államot hozott létre. Róla nevezték el az egész birodalmat, sőt a vezető török etnikumot is.
A török csapatok rövidesen megkezdték az előrenyomulást
Európa
irányába is. Keleten és Afrikában hatalmas hódításokkal
büszkélkedhettek, nyugaton azonban a Magyar Királyság
megakasztotta a térhódításukat. A két állam között már a
XIV. században megkezdődtek az összecsapások, azonban a XVI.
századra az Oszmán Birodalom már olyan erőt képviselt, melynek
az ország nem tudott ellenállni. 1526-ban elesett Mohács, majd
viszonylagos nyugalmat követően 1541-ben a törökök Budát is
elfoglalták, ezzel az ország három részre szakadt, és középső
részének az Oszmán Birodalomba történő integrálása
megkezdődött.
1541-től
az 1686-ig, Buda visszafoglalásáig, illetve az 1699-ben Karlócán
megkötött békéig a törökök elleni harc határozta meg a Magyar
Királyság életét. Az
elfoglalt részeken a törökök átszervezték a közigazgatást
(vilajetek) és az igazságszolgáltatást, de vallásukat nem
kényszerítették rá a hódoltsági területek lakosságára.
Az
oszmán hódítók hazánkban kizárólag erődítményekben
telepedtek le, melyekben
a helyi lakosság száma folyamatosan csökkent, és a törökök
által elfoglalt területek jelentősen elnéptelenedtek.
Az
erődítményeknek egy része teljes egészében oszmán építésű volt.
Ahol már meglévő várakat foglaltak el, ott megerősítették a
falakat, és a harcok során megsérült részeket. Sok olyan épület
született, mely a hódítók kultúráját, szokásait volt hivatott
szolgálni. Dzsámikat például villám gyorsan kialakítottak a
korábbi templomok épületeiben, hiszen fontos volt számukra, hogy
a sikeres ostromot követő első pénteken már imádkozni tudjanak
ott. Az 1570-es évektől azonban nagy volumenű építkezések is
zajlottak, dzsámikat, mecseteket, türbéket és fürdőket emeltek,
a korabeli építészeti stílus jegyében.
Buda
és Pest látképe, Francesco Guienotti 1685
Kép forrása: BTM,
Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár, ltsz 29253, KM.63.89
A
hódoltság 150 éve komoly megpróbáltatás volt a magyarok
számára, és egybeesett az Oszmán Birodalom virágkorával és
korai hanyatlásával.
2.3. Helyzet a hódoltságon kívüli területeken és a török kor után08
A higiéniás és
fürdőzési szokások természetesen Magyarország egészét
tekintve nagyon különbözőek voltak. A török hódoltságtól
mentes felvidéki és erdélyi területeken a középkori
fürdőkultúra a XVIII. századig folyamatosan élt.
A fürdők megítélése nem volt egységesen pozitív, és ehhez hozzájárult az a tény is, hogy ezekben az intézményekben bizony előfordult, hogy „nem csak fürdés céljából vetkőztek”. Tudjuk, hogy a könnyűvérű nőket (egy idő után) igyekeztek távol tartani a fürdőktől: 1678-ban például Turóc vármegye tiltotta ki őket a stubnyai fürdőből.
A fürdők megítélése nem volt egységesen pozitív, és ehhez hozzájárult az a tény is, hogy ezekben az intézményekben bizony előfordult, hogy „nem csak fürdés céljából vetkőztek”. Tudjuk, hogy a könnyűvérű nőket (egy idő után) igyekeztek távol tartani a fürdőktől: 1678-ban például Turóc vármegye tiltotta ki őket a stubnyai fürdőből.
A kora újkor (XV. század
második felétől a XVIII. századig, tehát nagyjából a török
hódoltság korában) a
mesterséges polgári fürdők, a közfürdők kivétel nélkül a
városi és községi lakosság tulajdonai voltak.
Az
Erdélyi Fejedelemség és a Magyar Királyság területén a
nemesség körében nagy népszerűségnek örvendett a fürdőzés:
a kastélyokban voltak fürdőkádak/szobák és szívesen töltötték
idejüket fürdőkben is, gyakorta utaztak is eme kedvtelésük
miatt.
A
XVI.- XVII. században már a nemesi családok előszeretettel
invitálták egymást tavasszal és nyáron a különböző
hévizekhez. Amellett, hogy köszvényt és csúzt kúráltak a
gyógyvizekben ücsörögve, ezek a fürdőhelyek fontos színterei
voltak a társadalmi és politikai életnek is: a híres
Wesselényi-féle összeesküvést (XVII. sz. közepe), melyben a
Habsburg- ellenes magyar főurak
eltökélték, hogy az ország politikai függetlenségét és
vallásszabadságát csorbító kormányzat ellen összefognak (még
akár a törökökkel is) Stubnyafürdőn tervelték ki.
A
magyar kamara 1617-es
írásából pedig megtudhatjuk, hogy tisztviselői májusban mentek
szabadságra, és e szabadságot rendszerint a pöstyéni fürdőben
töltötték.
A XVI.-XVII. században sok kalendárium és kéziratos könyv („füves könyv”) dicséri a fürdők hasznát, ekkoriban rengeteg kalendárium foglalkozott az érvágással és köpölyözéssel (melyeket akkoriban a fürdősök végeztek).
Apáczai
Tsere János „Magyar Enciklopédiája” 1653-ban minden hónapra
megjelöli a fürdés hasznát vagy épp tilalmát, például:
„Januárban
eret ne vágass, hanem fürdővel ély”
.
Dr.
Bencze József tanulmánya szerint a magyar szokásrendben, gyógyítás
céljából végzett „gőzölés” szintén bevett eljárás
volt, de itt nem a gőzfürdőkre kell gondolni, hanem a beteg
testrész (néha az egész test) növényforrázatokkal való
„párolására”, mely még az ősi, kultikus füstölési
szokásokban gyökerezik (füst, mint az isten(ek)hez kapcsolódás
lehetséges módja).
Ugyanakkor
azt is megjegyzi, hogy török mintára elterjedt a gőzfürdőzés
szokása is (XVII. században). A gőzt vagy téglából kialakított
csöveken vezették be, vagy kezdetleges módon forró termésköveket
dobtak a vízbe, és így fejlesztettek gőzt. Ez utóbbi módszer
középkori német leírásokban is megtalálható, és inkább az
erdélyi területekre volt jellemző.
A
természetes gyógyfürdők használata szélesebb körben is
elterjedt, hisz a XVI. századtól kezdve már bizonyosan (de
valószínűleg már korábban is) a parasztság is felkereste a
természetes hévizeket, sőt gyakran külön nekik létesítettek
úgynevezett parasztfürdőket (balneum rusticum).
Több
fürdőhelyről feljegyezték, hogy az urak és a parasztok külön
fürdőben fürödtek, tehát a társadalmi tagozódás volt a
jellemzőbb. Mereven elkülönítették az uralkodó osztály és a
parasztok fürdőit, noha feltehető, hogy egy-egy fürdőhely első
használói éppen a parasztok voltak: a vizek gyógyító hatásának
empirikus megfigyelésében mindig is nagy szerepük volt, ők voltak
„felfedezői”. Bár tény az is, hogy a néplélek sok esetben
gyógyító hatást tulajdonított sima forrásvizeknek is, népi
hiedelmek vagy vallásos legendák alapján.
Fontos
megjegyezni, hogy a nép (itt nem csak a parasztságot értve) a
fürdőket csakis gyógyulás céljából használta, és sok esetben
a vallásos helyek felkeresése és a gyógyulás reményében
végzett fürdőzés összemosódott.
Pusztán
tisztálkodás céljából sokkal ritkábban fürödtek, bizonyos
alkalmak előtt vagy például aratás után. Az egészséges ember
szabadban való fürdőzését a népi szemlélet korlátozta, e
szerint a vízben való lubickolás a gyermekek játéka volt inkább.
Ugyanakkor a XVI. századtól hatósági intézkedések figyelmeztették a
lakosságot, hogy a fürdőkben fertőzésveszély lehet, ezért
vigyázva vegyék azokat igénybe. Elsősorban a kolerára és a
pestisre vonatkoztak ezek a császári rendeletek, melyek bizonyosan
eljutottak a hajdani királyság egész területére. Weber
János eperjesi orvos, gyógyszerész és főbíró például így ír
1654-ben:
„Az
förödő nem tiltatik ugyan teljesen, csak hogy móggyával éllyenek
véle {...} hanem csak azért tiltatik, a förödő, hogy ne talán
az emberek egybe gyűlvén, egyik a másiktól inficiáltassék, és
így inkábban nevekedgyék az dögletesség."
A
XVII. század végén - XVIII. század elején, a nagy pestisjárvány
idején, a hercegprímás elnökletével a járvány bizottság
működött, mely a következő rendeletet
hozta 1692-ben
„Pestis
kitörése esetén minden meleg és egyéb fürdőt be kell zárni”
10
Mindezek
az intézkedések csökkentették a mesterséges fürdők
népszerűségét és látogatottságát, valamint a köpölyözés
és az érvágás divatját, és ezzel egy időben a magyar nép
kedves olvasmányának számító kalendáriumok is inkább a házi
gyógyfürdőket tanácsolták, és összeállítási javaslatokat is
közöltek.
A
XVIII. században Mária Terézia és II. József uralkodása alatt
jó néhány ésszerűtlen szokással és törvénnyel szemben a
ráció diadalmaskodott, és lassan a közegészségügyi helyzet
javulni kezdett.
A
fürdőknél tevékenykedő borbélyokat a XVIII. században lassan
felváltották a fürdőorvosok, a fürdősök tevékenységi köre
nagyban csökkent.
Magyarországon
a gyógyfürdők pontos számbavételét és a vizek kémiai
vizsgálatát is Mária Terézia rendelte el 1763-ban. A rendelet
értelmében vármegyénként minden hatósági orvos (fizikus)
kötelességévé tették, hogy a környezetében lévő vizeket
összetételére gyógyító hatására nézve vizsgálják meg.
Ilyen vizsgálatokat többek között Markhot Ferenc és Kitaibel Pál
végeztek11.
A
XVIII. századtól Rousseau „Vissza
a természethez”
filozófiája nyomán divat lett újra a fürdőzés, a természetes
vizek alkalmazása. Az államnak a gyógyvizek palackozásából
ekkor már jelentős bevétele volt. A gyógyvizek ivókúraként
való fogyasztása is divat lett, csak úgy, mint az utazás.
Balatonfüred, Savanyúvíz-kút
A
Kiegyezés (1867.) után különösen a fővárosban, Erdélyben valamint a Felvidéken
jelentős fürdőépítések, fejlesztések történtek, virágzott a
fürdés kultúrája, a fürdők a társadalmi élet élénk
színtereivé váltak. Számos fürdőépítés zajlott Ybl Miklós tervei alapján, ezek közül
több a török kori fürdőépületek beépítésével, átépítésével
valósult meg.
A
XIX. század végére (az addigra egyesült) Budapest a fürdőzés
egyik központjává vált, míg végül 1934-ben székesfővárosunk
elnyerte a Budapest Fürdőváros címet.
Élet
a Széchenyi Fürdőben, 1930.
A
magyar fürdőkultúra további XX. századi alakulásának
bemutatását, a jelen szakdolgozatban, nem érzem feladatnak. Azt,
hogy hogyan hasznosították a török kor fürdőépületeit, a
további fejezetekben, az egyes fürdők bemutatása során
részletesen leírom.
Jegyzetek
08
A fejezet tartalmát főként az alábbi anyagok nyomán állítottam
össze:
Dr. Bencze József A magyar nép mesterséges gyógyfürdőiről, a füstölésről és gőzölésről, Az Országos Orvostörténeti Könyvtár közleményei 12. (Budapest, 1959) https://library.hungaricana.hu/hu/view/ORSZ_ORVO_OK_1959_012/?query=SZO%3D(sarva*)&pg=4&layout=s
és Dr. Vajkai Aurél Parasztfürdőhelyek, Az Országos Orvostörténeti Könyvtár közleményei 1. (Budapest, 1955) https://library.hungaricana.hu/hu/view/ORSZ_ORVO_OK_1955_001/?pg=3&layout=s
valamint A Fürdőélet és egészségturizmus a Dunántúlon az ókortól napjainkig című konferencia (2013) tanulmánykötete (Kaposvár, 2015) Tórh Mária: Adalékok a Batthyány család kora újkori fürdőkultúrájához
továbbá EGÉSZSÉGTURIZMUS I. oktatási segédanyag a Heller Farkas Főiskola Egészségturizmus Szakirány hallgatói részére (Alkotószerkesztő: Dr. Ruszinkó Ádám, Heller Farkas Főiskola 2006.)
Dr. Bencze József A magyar nép mesterséges gyógyfürdőiről, a füstölésről és gőzölésről, Az Országos Orvostörténeti Könyvtár közleményei 12. (Budapest, 1959) https://library.hungaricana.hu/hu/view/ORSZ_ORVO_OK_1959_012/?query=SZO%3D(sarva*)&pg=4&layout=s
és Dr. Vajkai Aurél Parasztfürdőhelyek, Az Országos Orvostörténeti Könyvtár közleményei 1. (Budapest, 1955) https://library.hungaricana.hu/hu/view/ORSZ_ORVO_OK_1955_001/?pg=3&layout=s
valamint A Fürdőélet és egészségturizmus a Dunántúlon az ókortól napjainkig című konferencia (2013) tanulmánykötete (Kaposvár, 2015) Tórh Mária: Adalékok a Batthyány család kora újkori fürdőkultúrájához
továbbá EGÉSZSÉGTURIZMUS I. oktatási segédanyag a Heller Farkas Főiskola Egészségturizmus Szakirány hallgatói részére (Alkotószerkesztő: Dr. Ruszinkó Ádám, Heller Farkas Főiskola 2006.)
09 Wirth István: Fürdőkultúra 10. fejezet- Magyarországi fürdőélet újjászületése Szent István Egyetem 2011.
10 Rohwer-Nahóczki Dorka fordítása
11 Wirth István: Fürdőkultúra 10. fejezet- Magyarországi fürdőélet újjászületése Szent István Egyetem 2011.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése